was successfully added to your cart.

Kā iedvesmot sevi un skolēnus rakstīt stāstus?

By 2017. gada 19. FebruaryRaksti par un ap izglītību

Mēs katrs esam lasījuši stāstus un grāmatas, kuri mūs aizrauj un fascinē, bet kad iedomājamies rakstīt paši vai ja kāds mūs lūdz uzrakstīt kādu stāstu, eseju, darbu vai dzeju, tas daudzus uzreiz biedē un tas tiek bieži atlikts uz pēdējo brīdi.
Ar ko lai sāk? Kā lai sāk? Par ko rakstīt un kā pabeigt? Cik garam ir jābūt darbam?
Šie un vēl citi jautājumi bieži uzvirmo un paveicas tiem, kam ir vadlīnijas pie kurām pieturēties un aptuvens mērķis uz kuru tiekties. Bet ko darīt, pat tad, ja tas īsti nepalīdz kreativitātes veicināšanai? Šajā rakstā apskatīsim dažas no iespējām un sniegsim jums idejas un palīdzību radošākai rakstīšanai, mācību stundu sagatavošanai un skolēnu iedvesmošanai.

1. Saproti par ko un kur rakstīsi.

Vispirms būtu labi saprast vai ir vēlme un/vai nepieciešamība rakstīt stāstu, eseju, dzeju vai ko citu. Ja tas ir stāsts, tad ir vērts atcerēties ka daudziem no mums piemīt dažādas inteliģences un visbiežāk tā ir vizuālā inteliģence. Tādēļ, lai iedvesmotu studentus ir vērts izmantot video vai audio, kā pamata bāzi, kā arī dažādas aplikācijas vai mājas lapas, kuras ir radītas tieši ar šādu nolūku, kā piemēram:

Storybird ( https://storybird.com )
Writer’s Digest stāstu idejām ( http://www.writersdigest.com/prompts )
Writer’s Digest lejupielādējamas idejas ( http://www.writersdigest.com/free )
Kurta Vonnegūta iedvesmojošie vārdi ( http://www.openculture.com/2015/04/kurt-vonneguts-8-tips-on-how-to-write-a-good-short-story.html )

Kad ir atrasta ideja stāstam un izlemts kur rakstīt, ir jāķeras klāt galvenajam- personāžiem, notikumiem un stāsta nobeigumam!

2. Radi kopskatu un kopsavilkumu savām idejām.

Bieži, sākot rakstīt, mums rodas tik daudz ideju, ka nezinām kas īsti ir svarīgi un kas ir lieki vai maznozīmīgi, tādēļ iesakām izveidot prāta karti. Prāta kartes palīdz ne tikai mācīties priekš eksāmeniem, sapulču un biznesa plānošanai, bet arī, un, jo īpaši, radošu darbu rakstīšanai. Šodien prāta kartes jeb ideju kokus var izveidot jebkurš ar vai bez iepriekšējas pieredzes. Tās var tikt veidotas uz papīra, kā ideju skices vai arī internetā, kur tās var izplesties plašumos, kas uz papīra ir mazāk iespējams. Liela daļa mājas lapu piedāvā arī iespēju apmācīt un sniegt palīdzību šādas prāta kartes veidojot. Ir gan jāatceras, ka prāta kartes labāk paliek atmiņā ar lokanām līnijām.

Šeit apskatīsim dažas no tām:
https://www.mindmup.com par brīvu
http://mindmapfree.com par brīvu
https://www.mindmeister.com par maksu, bet īpaši izdevīgi biznesiem, skolām un studējošiem
http://www.xmind.net par maksu
https://coggle.it iesēja strādāt vienlaicīgi ar citiem

3. Sadali stāstu daļās un ķeries klāt.

Šis ir diezgan būtiski. Īsiem stāstiem ir nepieciešams sadalīt ideju rindkopās vai paragrāfos, lai saprastu cik daudz jāraksta un kurā vietā rakstīt par atsevišķu notikumu vai iepazīstināt ar kādu svarīgu un jaunu personāžu. Tas palīdzēs saprast savas spējas, idejas, konceptus un ļaus lasītājam ieraudzīt būtisko tanī brīdī. Garākos stāstus un esejas var sadalīt garākos paragrāfos vai nodaļās, līdz ar to ļaujot rakstītājam fokusēties uz attiecīgo un vēlamo ideju.

Visgalvenākais, tomēr, ir sākt rakstīt, un bieži tas arī ir pats grūtākais, bet nevajag baidīties kļūdīties vai no tā, kā stāsts varētu izklausīties sākumā.

4. Pārlasi, pielabo un paļaujies kritikai.

Nav nozīmes vai raksti sev, vai kādam citam, svarīgi ir dalīties ar padarīto un izvērtēt kritiku, pat tad, ja tā kontrastē ar paša/s idejām. Ir svarīgi atcerēties, ka kritika šeit nav kāda nosodījums vai nepatika, bet gan viedoklis un redzējums, kuru ir būtiski ņemt vērā, izvērtēt, ieklausīties, pieņemt vai noraidīt. Der atcerēties, ka kritika ir veselīga un ļauj ikvienam paskatīties uz rakstīto no citu skatpunkta. Ja ir nepieciešams veikt korekcijas, tad to ir vērts darīt ātri, kamēr jaunie iespaidi vēl ir svaigi. Iesakām arī izveidot papildus dokumentu kur jauni rakstīto un izdzēsto var iekopēt un vēlāk pārlasīt, lai pārliecinātos par rakstītā labāko iznākumu.

5. Dalies

Kad darbs ir ticis pārlasīts, pārlabots un pārrakstīts, tev noteikti ir ar to jādalās ar citiem. Tie var būt tuvi draugi, ģimene, skolotāji, darba kolēģi vai paziņas. Papildus tu vari uzsākt blogu, kurā dalies ar saviem stāstiņiem, vai arī tos nosūtīt vietējām avīzēm un žurnāliem (ja jūties ļoti droši) un cerēt, ka kādu no tiem publicēs.

6. Atceries

Labot nozīmē attīstīties.
Iestrēgt klusuma periodā nav slikti un tas neilgs mūžību.
Dalies savos stāstos un idejās ar citiem.
Nebaidies, mēs visi pieļaujam kļūdas un kritika var būt pozitīva.
Trenējies rakstīt ik dienu.
Vērtē pasauli sev apkārt un smelies idejas stāstiem, notikumiem un personāžiem ikdienā.
Meklē ieteikumus internetā.
Runā ar citiem par grūtībām rakstīt, tu noteikti neesi vienīgais/ā.
Tici saviem spēkiem.

Leave a Reply